Serangan
terhadap Islam sebagai cara hidup telah bermula sejak beberapa abad
yang lalu. Institusi-institusi barat secara berterusan menyebarkan
dakyah yang merugikan Islam sebagai satu cara hidup.Malangnya, serangan
ideologi ini bermula di kala kefahaman kaum Muslimin terhadap Islam
berada ditahap yang paling rendah. Akibatnya, umat Islam terlalu mudah
dipengaruhi oleh serangan ideologi ini tanpa sedikitpun kemampuan untuk
melakukan serangan balas.
Salah
satu pusat serangan tersebut adalah berkisar kepada analogi/qias di
antara Negara Islam dan negara teokerasi (pemenrintahan agama) di Eropah
pada zaman pertengahan. Analogi tersebut mengambarkan bagaimana agama
Kristian yang dijadikan asas kepada negara telah mencampakkan umat
manusia ke dalam kancah kemunduran dan kezaliman. Oleh itu telah
dihujahkan bahawa jika Islam dijadikan asas kepada negara perkara yang
sama akan berlaku. Maka, kaum Muslimin telah dicadangkan agar mengambil
sekularisma sebagai cara hidup mereka. Untuk memastikan akan keabsahan
analogi ini, ciri-ciri asas kepada negara teokrasi dan Negara Islam
perlulah dikaji dengan teliti.
Teologi/agama
di dalam pemikiran/hadarah Barat adalah berkisar kepada perkara-perkara
yang berkaitan dengan hubungan manusia dan Tuhan semata-mata. Negara
teokrasi telah dibina di atas asas pemahaman terhadap agama yang
tersebut. Di zaman pertengahan, terdapat banyak pemerintahan teokrasi di
Eropah. Para pemerintah ini memang pada hakikatnya adalah batu
penghalang kepada usaha masyarakat yang berusaha untuk maju. Melalui
penggunaan kuasa dengan cara yang zalim, para pemerintah ini telah
berjaya mengawal pemikiran para rakyat mereka. Memang adalah sesuatu
yang lazim untuk melihat hukuman bunuh dan salib dilaksanakan keatas
para pemikir dan cendikiawan melalui perintah yang dikeluarkan oleh
mahkamah. Bentuk-bentuk kezaliman yang sedemikian telah menyebabkan
tercetusnya beberapa konflik dan revolusi.
Adalah
sesuatu yang fitrah jika pemerintahan teokrasi di Eropah menjadi batu
penghalang kepada jalan menuju kemajuan kesan dari pemikiran dasar yang
mereka ambil sebagai asas kepada negara. Pandangan mereka terhadap
kehidupan adalah didasarkan kepada pemikiran yang batil berkaitan agama
dan kehidupan seperti kefahaman mereka terhadap kerohanian dan tanggapan
bahawa kerohanian adalah lawan kepada kebendaan (materialisma). Negara
teokrasi percaya bahawa manusia itu terdiri dari dua unsur iaitu rohani
dan jasmani (materi). Rohani dikaitkan kepada surgawi danTuhan sedangkan
jasmani dikaitkan dengan duniawi dan syaitan. Rohani dan jasmani berada
pada skala yang saling bertentangan. Jika skala timbangannya lebih
berat kearah jasmani, manusia itu dianggap jahat. Sebaliknya, jika skala
timbangannya berat kearah rohani, manusia itu dianggap baik.
Berdasarkan
kepada kefahaman terhadap kehidupan ini, masyarakat Eropah mempercayai
jika manusia itu menikmati kehidupan duniawi ia akan menyebabkan skala
jasmani (kebendaan) mereka lebih berat mengatasi skala rohani. Untuk
memastikan agar perkara ini tidak terjadi dan agar aspek kerohanian
manusia mengerhanai aspek materi (kebendaan), kekuasaan keatas kehidupan
mestilah menjadi hak mutlak golongan paderi (iaitu golongan yang
mewakili aspek rohani). Berdasarkan kepada flasafah rohani dan jasmani
ini, para paderi mengambil kekuasaan dan memerintah rakyat secara kuku
besi, iaitu memerintah menurut nafsu dan kehendak mereka.
Sudut
pandangan terhadap kehidupan inilah yang menjadi penyebab utama mengapa
negara teokrasi mundur didalam segala bidang kehidupan. Menikmati
kehidupan melalui penciptaan dan penyelidikan dikaitkan dengan
kejahatan. Pandangan yang sedemikian adalah penyebab kepada kejumudan
dan kemunduran negara. Mereka beranggapan negara sebagai kudus dan suci
yang meperolehi kekuasaan daripada Tuhan, oleh itu tiada siapa pun yang
berhak untuk mempersoalkannya.
Struktur
kepaderian yang kukuh ujud di negara-negara tersebut dan hanya terhad
kepada golongan manusia tertentu. Pemikiran terhadap teologi ini
diterima melalui taklid buta yang mana ianya bertentangan dengan fitrah
manusia dan realiti. Sebagai contoh, mempunyai hajat sexual dan
melakukan hubungan sexual di anggap jahat, dan ada sebahagian
beranggapan wanita sebagai bukan manusia. Pandangan terhadap kehidupan
dan negara yang sedemikian menyebabkan kemuduran menjadi satu kelaziman
di negara teokrasi.
Negara
Islam bukan negara kudus antau suci. Kuasa pemerintahan adalah hak Umat
Islam, Umat mewakilkan kuasa ini kepada salah seorang dari mereka,
iaitu dia yang memenuhi syarat-syarat perlantikan. Yang dilantik tidak
dianggap sebagi suci atau maksum yang tidak boleh dipersoalkan atau
dikritik. Setiap Muslim mempunyai hak untuk menyoal terhadap apa saja
tindakan negara kerana kekuasaan terletak ditangan Umat Islam.
Contohnya, peritiwa dimana seorang perempuan tua badwi mempersoal dan
membetulkan Umar (ra) yang ketika itu menjawat jawatan Ketua Negara
Khilafah boleh dijadikan hujah bahawa tiada siapapun boleh dianggap
sebagai maksum atau tidak boleh disoal. Oleh itu tiada siapapun yang
berada di atas undang-undang atau tidak boleh disoal kerana kedaulatan
milik Shariah dan bukan milik negara atau kelompok elite tertentu.
Peundang-undangan
di dalam Negara Islam adalah hukum-hukum yang ditabani (legalisasi)
dari Shariah Islam. Walaupun demikian, Shariah juga tidak dianggap suci
sehiggakan masih ada ruang untuk dibahaskan dan diperbincangkan.
Pemikiran, hukum, dan kefahamannya dianggap Islami, tetapi masih
tertakluk kepada perbahasan, perubahan/modifikasi, dan hingga kepada
pembatalan mengikut kaedah Ijtihad yang benar. Setiap permasalahan boleh
melahirkan penyelesaian yang pelbagai berdasarkan Nas. Ini adalah bukti
bahawa Nas Al-Quran dan As-Sunah terbuka untuk difahami dan
diistinbat/digal i hukum darinya mengikut kaedah yang tertentu
sebagaimana yang di tunjukkan oleh Usul-ul-Fiqh.
Disana
terdapat perbezaan yang jauh diantara makna kerohanian menurut Islam
dan fahaman terhadapnya di dalam negara teokrasi. Di dalam Islam,
kerohanian bermakna kesedaran, pemahaman, dan pengiktirafan hubungan
manusia dengan Allah (swt). Kefahaman bahawa manusia adalah makhluk yang
dicipta oleh Allah (swt) didapati melalui jalan rasional/akal dan bukan
melalui emosi atau peniruan/ikut-ikutan. Ini akan membawa manusia untuk
melakukan perbuatan mereka berdasarkan Perintah-Perintah dan
Larangan-Larangan Allah (swt).
Oleh
itu dua ciri unik Hadarah/Pemikiran Islam ialah; Pengambilan Akidah
melalui jalan pemikiran (sedangkan negara teokrasi didasarkan kepada
kepercayaan yang ditaklid secara membuta-tuli). Keduanya, Islam
menganggap kerohanian sebagai kesedaran manusia terhadap hubungannya
dengan Allah (swt) akibatnya manusia mestilah memastikan setiap
perbuatannya didasarkan kepada Shariah. Sudut pandangan yang tersendiri
ini menonjolkan ciri-ciri progresif yang terdapat pada Islam.
Shariah
Allah (swt) adalah penyelesaian masaalah kehidupan manusia dengan
mengambil kira akan hajat-hajat yang timbul dari keperluan fizikal dan
naluri-naluri mereka. Ianya tidak menghalang manusia dari menikmati
kehidupan dengan meminggirkan kehendak-kehendak mereka. Sebagai contoh,
Islam sangat mengalakkan manusia supaya berkahwin diusia yang muda dan
akan memudahkannya melalui bebagai saluran (umpamanya melalui kemudahan
kewangan). Oleh itu Ia mengiktiraf keperluan-keperluan yang terdapat
pada manusia dan memberikan kaedah bagaimana untuk memenuhinya.
Andaian
yang mengatakan manusia terdiri dari jasad dan rohani adalah batil
kerana manusia dan perbuatannya adalah materi/jasad semata-mata.
Kerohanian adalah pengetahuan/kesedaran bahawa dia adalah makhluk yang
diCipta oleh Sang Pencipta dan kesedaran ini adalah sesuatu yang datang
dari luar tubuh manusia. Kerohanian berlaku apabila kita menyedari
hubungan kita dengan Allah (swt) ketika melakukan apa jua bentuk
perbuatan. Kefahaman yang sebegini bukanlah datang dari bahagian yang
ada pada bentuk fizikal manusia itu. Sementara masaalah roh/nyawa, ia
adalah rahsia kehidupan yang mana manusia hanya memiliki sedikit
pengetahuan terhadapnya.
Berdasarkan
kepada kefahaman kerohanian menurut Islam ini, tidak ada satu pun
konsep bahawa manusia itu terdiri 2 unsur yang saling bertentangan
dimana rohani dikaitkan dengan surgawi dan jasmani dikaitkan dengan
duniawi. Manusia hanya terdiri dari jasad/materi semata-mata dan
melakukan perbuatannya berdasarkan Peraturan Allah (swt). Ini adalah
makna sebenar kepada kerohanian/sprituality.
Di
dalam Islam tiada perbezaan atau pemisahan antara agama dan negara,
tiada juga struktur atau kekuasaan golongan agama. Kefahaman terhadap
kerohanian sebagai merealisasikan hubungan manusia dengan Allah (swt)
terbuka kepada sesiapa sahaja dan tidak hanya kepada golongan tertentu.
Di dalam Islam tiada kepaderian atau golongan agama/rijal-ud-din.
Hakikatnya, Islam datang untuk menghapuskan konsep tersebut. Sejarah
adalah saksi kepada hakikat yang menunjukan bahawa Negara Islam bukan
lah negara elite untuk kelompok tertentu sahaja. Kebanyakkan pelupur
didalam disiplin keilmuan Islam seperti bahasa Arab, Usul ul Fiqh, dan
Fiqh adalah mereka yang berasal bukan dari kalangan bangsa Arab. Islam
sentiasa membuka pintunya kepada siapa sahaja untuk mempelajari dan
membuat sumbangan kepadanya. Bandaraya-bandaraya di dalam negara Islam
seperti Baghdad dan Damsyik adalah pusat pengajian yang terkenal.
Semuanya ini menyumbang kearah perkembangan dan kemajaun intelektual
yang hebat di dalam Negara Islam.
Negara
Islam bukanlah negara agama/teokrasi, bukan juga kekuasan kerohanian
ditegakkan untuk memastikan agar skala timbangan rohani mengatasi skala
jasmani/materi. Negara Islam bukanlah juga negara yang mana kekuasan
sekular ditegakkan agar timbangan jasmani/materi lebih berat. Oleh itu,
tidak ujud istilah teokrasi, kekuasaan terokrasi, atau negara teokrasi
dengan "citarasa" kerohanian Barat di dalam Negara Islam.
Negara
Islam ditegakkan untuk memerintah dan mentadbir urusan rakyat
berdasarkan kepada Akidah fikriyah/intelektual dan ideologi yang mana
darinya dilahirkan sistem kehidupan, yang dilaksanakan dan diterapkan
oleh negara. Hukum diistinbat/digali mengikut kaedah ijtihad yang benar
berdasarkan Nas dan prinsip-prinsip umum pemahaman Nas.
Negara
Islam dibina atas prinsip yang tetap, iaitu menerapkan Islam dan
menyebar-luaskannya keseluruh dunia. Ia dibina atas asas yang satu,
iaitu manusia, kehidupan, dan alam diCipta dari tiada kepada ada oleh
Sang Pencipta. Kehidupan ini adalah bahagian dari hubungan diantara apa
yang ada sebelum dan sesudah kehidupan. Hubungan sebelum kehidupan ini
adalah Allah (swt) Mencipta segala sesuatu dan Perintah-Perintah dan
Larangan-LaranganNya mentadbir kehidupan ini. Hubungan selepas kehidupan
ini adalah Hari Pembalasan. Hidup manusia di dalam kehidupan ini
ditadbir dan dikawal-seliakan oleh hubungan yang mengaitkan hidupnya
dengan apa yang ada sebelum dan sesudah itu. Berdasarkan kepada
pemahaman sudut pandangan ini, Negara Islam berusaha untuk mencapai
kemajuan kebendaan/material didalam kehidupan ini dan berusaha untuk
menghapuskan segala bentuk halangan dalam menuju kearah itu. Kepimpinan
ideologinya adalah faktor utama yang mengangkat martabat negara di dalam
kehidupan ini dan kearah kemajuan kebendaan/material. Kemajuan
kebendaan/material menjadikan benda/materi tunduk kepada manusia untuk
berkhidmat kearah kemajuan dan kesejahteraan mereka.
Hadarah/kebudayaan
negara menonjolkan taraf kerohanian/spritual dan kemajuan material yang
tinggi kerana ia memandang hidup sebagai kesatuan antara roh dan
jasad/materi. Kesatuan ini meyebabkan manusia mentadbir perbuatannya
berdasarkan Peraturan Allah (swt). Manusia secara sukarela berusaha
untuk menerapkan Hukum Allah (swt) dengan kehendaknya sendiri
semata-mata untuk menyahut Perintah Allah (swt) dan bukan atas dasar
manfaat yang akan mereka dapati. Pandangan hidup yang sedemikian adalah
satu-satunya cara hidup yang paling progresif bagi menjamin kestabilan,
kebahagian, kemewahan dan kegembiraan. Asas kehidupan ini menletakkan
kedaulatan ditangan Shariah dan dilaksanakan ke atas semua lapisan
rakyat. Shariah berusaha untuk merubah masyarakat kepada struktur yang
paling sempurna yang mampu dicapai oleh manusia. Pandangan hidup ini
mendorong manusia untuk mentaati Hukum Allah (swt) secara berterusan
samada secara sukarela atau melalui penguatkuasaan oleh negara.
Ciri-ciri
yang terdapat pada Negara Islam memampukannya untuk menjadikan kemajuan
dibidang matirial/kebendaan sebagai sasaran. Hadarah/pemikiran Islam
melihat benda/materi berdasarkan prinsip Syarak; "Setiap benda atau
objek adalah mubah/harus kecuali ada dalil yang mengharamkannya." Sudut
pandangan ini memampukan negara untuk maju dan ini bertentangan sama
sekali dengan sudut pandangan negara teokrasi berkaitan dengan hal ini.
Fungsi
Negara Islam adalah untuk melaksanakan Ideologi Islam sebagai suatu
akidah dan sistem di dalam ruang-lingkup perundangan dan untuk
menyebar-luaskan Dakwah Islamiyah ke negara-negara lain.Dakwah mestilah
dibawa/dipikul sebagai satu ideologi bersama-sama dengan kepimpinan
pemikiran (Qiadah Fikriyah) nya. Dakwah mestilah disokong oleh kekuatan
fizikal yang mampu melindunginya dan menghapuskan segala bentuk halangan
yang menyekat jalan Dakwah.
Keperluan-keperluan
yang tersebut diatas adalah perlu bagi menjamin kelestarian Negara
Islam, keperluan-keperluan ini akan membuatkannya berusaha secara
bersungguh-sungguh untuk mencapainya. Oleh itu, adalah sesuatu yang
lazim kepada Negara Islam untuk menaja makmal-makmal R&D,
mendapatkan teknologi dan kemajuan material, angkatan bersenjata yang
kuat, menumpukan dan mengalakan pengajian berkaitan hadarah/keilmuan
Islam seperti bahasa Arab, Usul ul Fiqh, dan Fiqh. Ini semua akan
menyumbang kepada kelestarian Negara Islam sebagai kuasa besar. Pandagan
hidup yang dimiliki oleh Negara Islam bukanlah satu tandingan buat
negara teokrasi.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar